WIE IS KEES VAN WEIJEN?
| ENGLISH
Kees van Weijen (Rotterdam, 1951) heeft ruime ervaring in de entertainment business. Zijn voornaamste expertise ligt in de muziekindustrie, waar hij sinds 1969 werkzaam is. Een man die alle trends, veranderingen, commerciële en artistieke hoogte- en dieptepunten heeft meegemaakt.

Van Weijen begon zijn vier decennia in de muziekindustrie uit pure liefhebberij. Als presentator en DJ kondigde hij op zijn vijftiende jaar al bands als Golden Earring en Tee-Set aan in B14 en B15 en later als DJ in Le Bateau, in het Rotterdamse Hilton Hotel.

In 1974 trad hij in dienst bij Polydor. Van Weijen begon als radioplugger, maar werd nog binnen een jaar bevorderd tot hoofd promotie. In de volgende vijf jaar werkte hij intensief met topacts zoals the Bee Gees (hij stond midden in de discohausse van ‘Saturday Night Fever’) en ABBA.

Begin jaren tachtig werd Van Weijen gevraagd om te gaan werken als hoofd promotie van Phonogram International. In die jaren werkte hij onder meer met Elton John, Dire Straits, Status Quo en INXS. Van Weijen was betrokken bij vele sponsordeals en maakte van dichtbij de introductie van de compact disc mee. Hij was bovendien betrokken bij de marketing en promotie voor de nieuwe drager. Voor de op dat moment unieke “Philips presents Dire Straits”-tour was hij mede verantwoordelijk voor de promotionele invulling.

Medio jaren tachtig vertrok Van Weijen naar Londen om daar voor drie jaar op het hoofdkantoor van Polygram International als product manager dienst te doen, voor onder anderen Van Morrison, INXS, maar ook Nana Mouskouri, Elton John en KISS. Het zeer gevarieerde aanbod van artiesten heeft gemaakt dat Van Weijen van alle genres thuis is.


In 1988 verlangde Van Weijen na zeven jaren internationale ervaring weer naar het lokale repertoire.

Bij IMS (Import Music Service), in het aloude Hilversum, kon hij aan de slag om deals te maken met alle kleinere bandjes, waarvoor geen ruimte was bij major Polygram. Op het moment dat Van Weijen binnenstapte was de boel bijna failliet, maar drie jaar later was IMS een florerend bedrijf. Grootste succes had Van Weijen met een album van de toen nog lang niet zo bekende Paul de Leeuw, “Voor U Majesteit”, waarvan 60.000 exemplaren zijn verkocht. Bovendien zette hij Polygram Video op.

In 1991 werd Van Weijen gevraagd als general manager van Polydor.

De beste herinneringen bewaart Van Weijen echter aan zijn uiterst succesvolle tijd bij MCA. Op 1 januari 1994 nam hij de uitdaging aan om het label MCA als een zelfstandige platenmaatschappij op te zetten in Nederland en België.

Op 1 april ging het kantoor open, en op 5 april schoot Kurt Cobain van Nirvana zich door het hoofd . Een chaotisch begin aldus, dat uiteindelijk uitmondde in een fantastisch succes, met projecten als Aerosmith’s ‘15 Big Ones’, ‘Hell Freezes Over’ van The Eagles, nummer 1-hits als Aqua’s ‘Barbie Girl’, Coolio’s ‘Gangsta’s Paradise’, No Doubt’s ‘Don’t Speak’ en natuurlijk de megaklapper ‘Nirvana Unplugged’. Binnen drie jaar had Van Weijen uit helemaal niets, met een klein team, een succesvol bedrijf opgebouwd, dat goed was voor een omzet van 35 miljoen gulden en een marktaandeel van 5%.

In 1997 werd MCA door Seagram gekocht en de naam veranderd in Universal Music. Na de overname van Polygram door Universal werd Van Weijen Managing Director van Mercury Records. 5 jaar later hield hij zich als Executive Vice-President vooral bezig met alles wat met ‘New Media & Strategy’ en sponsoring te maken heeft. Een belangrijke ontwikkeling in het nieuwe revolutionaire digitale tijdperk, met
downloads en ringtones – initiatieven waar de muziekindustrie geld aan zal gaan verdienen in de komende jaren. 

Van Weijen bekleedde daarnaast ook nog een aantal bestuurlijke functies, zoals, lid stuurgroep Mega Charts, bestuurslid CPG, bstuurslid NVPI en voozitter van de Edison stichting . Onder zijn leiding werden een 8-tal Edison Music Awards, oftewel de ‘Nederlandse Grammy Awards’ georganiseerd.

Vanaf 2004 is Van Weijen actief met zijn eigen bedrijf, HIT4US. In deze hoedanigheid kan hij worden benaderd voor alles wat te maken heeft met sponsoring, New Media, consultancy, A&R, distributie, strategie en artist management.